Najnowsze artykuły

Jeśli masz trądzik różowaty, oto 9...

Kiedy byłam nastolatką, pamiętam, że moja mama specjalnie zamówiła pewien produkt oczyszczający (którego nazwę zapomniałam), ponieważ była to...

Czytaj Więcej

Jak odnieść sukces jako introwertyczny trener

Mówisz temu pomieszczeniu: każdy typ może zrobić wszystko. W teorii osobowości chodzi o lepsze zrozumienie siebie, wykorzystanie swoich mocnych stron i poszerzenie horyzontów. Nigdy nie miała na celu zaszufladkowania kogokolwiek.

W głębi duszy myślisz sobie. Jak ja, osoba z preferencją do introwertyzmu, mogę szkolić grupy ludzi w ramach swojej pracy? Moja energia pochodzi z dogłębnych rozmów jeden na jeden, a nie z wypełnionej hałasem, nadmiernie stymulującej pracy grupowej. Jestem o wiele szczęśliwszy pracując i spędzając czas samemu.

Na szczęście w przedniej części warsztatu jest miejsce dla każdego. Oto kilka wskazówek, jak odnieść sukces jako introwertyczny trener.

1. Ćwicz, aż stanie się to drugą naturą

Wielu introwertyków boryka się z obawą, że cały tłum ich ocenia. Myśl o tym, że mogą popełnić błąd i zyskać ich dezaprobatę, jest przerażająca. I bez względu na to, ile razy przypominasz sobie, że ludzie są tam dla siebie, a nie dla ciebie, nadal jesteś swoim własnym najgorszym krytykiem. Niepokój, jaki to wywołuje, może zniszczyć twoją wydajność.

Dla Introwertyków bardziej niż jakikolwiek inny typ, ważne jest, aby przećwiczyć swoją prezentację, aż stanie się ona drugą naturą. To banał, ale to prawda: praktyka sprawia, że całe "występowanie" jest o wiele łatwiejsze. Jeśli nie jesteś pewny materiału lub działań, będziesz nadmiernie skoncentrowany na swoim występie. Twój niepokój będzie mniejszy, jeśli jesteś wygodny z rutyny.

2. Zagraj w grę o imię

Ważne jest, aby połączyć się z uczestnikami warsztatów, choćby na kilka godzin, co może być wyzwaniem dla introwertyków. Jednym z prostych sposobów, aby to osiągnąć jest używanie imion ludzi. Zwracanie się do ludzi po imieniu i uśmiechanie się do nich pokazuje, że nie jesteś robotem prezentującym dla wielu ludzi. Jesteś raczej przyjacielem i sprzymierzeńcem, który współpracuje z uczestnikami, aby osiągnąć cele warsztatu.

W jaki sposób dowiadujesz się o imionach ludzi? Większość trenerów wybiera drogę bezpośrednią, przydzielając identyfikatory z imionami. Jeśli prowadzisz szkolenie wewnętrzne w swojej organizacji, użyj poręcznej sztuczki polegającej na sprawdzeniu, czy na karcie zapisu nie ma nazwisk, które rozpoznajesz, i wywołaj te osoby w trakcie warsztatu. Wystarczy, że przyprowadzisz je do jednej lub dwóch osób, a to wystarczy, aby dać złudzenie rozmowy z małą grupą przyjaciół.

3. Upewnij się, że pokój jest przyjazny introwertykom

Dla Introwertyka, tylko obraz rzędów krzeseł skierowanych do przodu, wszystkie oczy na ciebie, wystarczy, aby się denerwować. Przed warsztatem, upewnij się, aby przełączyć układ tak, że nie jesteś w centrum uwagi. Układanie siedzeń w kształt podkowy lub wokół mniejszych stołów oznacza, że uczestnicy są bardziej skłonni patrzeć na siebie nawzajem, a nie na Ciebie przez większość czasu.

4. Daj im coś innego do oglądania

Na warsztatach osobowościowych trzeba przedstawić całkiem sporo teorii, a tradycyjnym sposobem przekazywania tych informacji jest prezentacja w PowerPoincie wyświetlana na ekranie za tobą. Problemem jest to, że stawia wszystkie oczy na ciebie, co może być niepokojące dla niektórych introwertyków.

Podczas gdy pewien element wykładu może być nieunikniony, pamiętaj, aby włączyć do warsztatu jak najwięcej aktywności. Jeśli zaplanujesz je z wyprzedzeniem, możesz zorganizować je w formie pracy indywidualnej lub w małych grupach. Służy to dwóm celom: zmniejszeniu własnego poziomu stymulacji i zachęceniu uczestników do uczenia się od siebie nawzajem z dużą dozą płynności. Dobre prezentacje sprawdzają się lepiej, gdy mają charakter warsztatów opartych na współpracy niż formalnych zajęć, więc pamiętaj o odpowiednim wyważeniu proporcji między wykładaniem a wykonywaniem.

5. Wykorzystaj swoją introwertyczność

Kiedy ludzie wyobrażają sobie trenera grupowego, prawdopodobnie wyobrażają sobie otwartego, żywiołowego wykonawcę - myślą o ekstrawertyku. Nie wyobrażają sobie kogoś, kto jest cichy i pozbawiony pewności siebie. A to dlatego, że większość ludzi błędnie rozumie, co oznacza bycie introwertykiem.

Skoro jesteś tam, aby być przewodnikiem, bądź otwarty w kwestii swojego introwertyzmu. Nie próbuj iść wbrew swojej naturze. Jeśli nie jesteś "nieśmiałym" Introwertykiem, wykorzystaj tę dwuznaczność do zbadania błędnych przekonań klasy. Wyjaśnij, że introwertyzm nie oznacza, że jesteś nieśmiały i lękliwy społecznie, choć niektórzy ludzie tacy są. Oznacza to po prostu, że czerpiesz energię z cichej refleksji nad swoimi myślami i uczuciami. Ta świadomość może odegrać ważną rolę w sukcesie zajęć i dać Ci przewagę jako trenerowi - wiele osób woli prezenterów, którzy trochę się powstrzymują. Jesteś dobrym przykładem na to, że introwertycy mogą pozostać wierni sobie i odnieść sukces w roli, w której spotykają się z ludźmi, więc bądź tym wzorem do naśladowania.

6. Oceniaj to, co działa

Jako profesjonalny trener już oceniasz, co działa na Twoich uczestników. Ważne jest jednak również, abyś ocenił, które elementy warsztatu działają na Ciebie - co sprawia, że czujesz się niekomfortowo i co możesz zrobić, aby złagodzić niepokój. Na przykład, jeśli to całodzienne warsztaty Cię wykańczają, ogranicz prezentację do połowy dnia i zorganizuj kilka sesji, które da się przeprowadzić, zamiast jednego długiego, wyczerpującego maratonu. Poczujesz się mniej przytłoczony - a co najmniej połowa uczestników również doceni krótsze sesje.

7. Poświęć czas na doładowanie

Większość introwertyków jest w stanie na krótki czas wyjść poza swój charakter i stać się tym charyzmatycznym, energicznym mówcą. Ale aby być w najlepszej formie podczas szkolenia, ważne jest, aby stworzyć okresy, w których można odpocząć i naładować baterie. Oznacza to, że należy znać swoje ograniczenia i znaleźć niszę na odpoczynek w regularnych odstępach czasu w ciągu dnia.

Zachowywanie się jak ekstrawertyk bez przerwy to szybka droga do wypalenia. Jeśli dzień okaże się szczególnie trudny, następnego dnia powinieneś poświęcić dodatkowy czas na trening, spacer, lekturę lub spokojny posiłek w samotności lub z kimś, kogo dobrze znasz i z kim dobrze się czujesz - cokolwiek, co wyleczy nieuniknionego "kaca" treningowego. Wszystkie te środki samopomocy znacznie poprawią twoją zdolność do stania przed salą następnego dnia.

Najważniejsze - przypomnij sobie, po co tam jesteś

Pod koniec dnia, nie jesteś tam dla siebie; jesteś tam, aby pomóc innym ludziom dowiedzieć się więcej o sobie. Nagroda w postaci zapalonych świateł jest warta jakiegokolwiek dyskomfortu, który może pojawić się na tym terenie. Pamiętaj, że robisz to, ponieważ chcesz podzielić się swoją pasją do teorii osobowości, aby pomóc innym. To właśnie ta pasja, wraz z umiejętnością słuchania i wrażliwością, oznacza, że introwertyczni trenerzy mogą bardzo dobrze radzić sobie w klasie.