Najnowsze artykuły

Z czym nosić tkane sandały: pomysły na...

Z czym modnie nosić plecione sandały: pomysły na zdjęcia Pom ysły na urodę /. Nadszedł czas upałów, więc warto zaopatrzyć się w...

Czytaj Więcej

Masz problemy z oddychaniem z założoną maską? 5 sposobów na poprawę funkcjonowania płuc

Masz problemy z oddychaniem z założoną maską? 5 sposobów na poprawę funkcjonowania płuc

Pomysły na piękno / Pomysły na ćwiczenia

Człowiek jest istotą o zadziwiających zdolnościach adaptacyjnych i łatwo przystosowuje się do różnych zmian. Dwadzieścia lat temu nikt nie miał pojęcia, czym jest telefon komórkowy, ani że możliwe będzie noszenie laptopa w kieszeni. Teraz nie sposób wyjść z domu bez niego.

Tak samo jest z przystosowaniem się do kwarantanny. Wiele firm przestawiło się na pracę online, człowiek nauczył się żyć w czterech ścianach i komunikować się z bliskimi za pośrednictwem platform internetowych. A kiedy rzadko wychodzimy na ulicę, oprócz kluczy i portfela, automatycznie wrzucamy do torby maseczkę, rękawiczki i środek antyseptyczny.

Działania te stały się już rutynowe. Narzekanie na niemożność oddychania w masce również stało się nawykiem. Ilekroć widzę kogoś w supermarkecie, jestem w 90% pewna, że myśli to samo co ja: "Nie mogę się doczekać, kiedy wyjdę na zewnątrz i zdejmę tę maskę przeciwgazową".

Dlaczego jednak trudno nam oddychać w masce i jak sprawić, by noszenie środków ochrony osobistej było przyjemniejsze?



Nie mogę oddychać, nie mogę oddychać!

W masce trudno jest oddychać z oczywistych powodów - powietrze zanim dotrze do płuc przechodzi przez kilka filtrów, co spowalnia jego przepływ. Ponadto w masce może znajdować się resztkowy dwutlenek węgla, który jest uwalniany podczas wydechu. W związku z tym wdychasz mniej tlenu niż zwykle. Ciało nie rozumie, co mu dolega, chce więcej, a to powoduje trudności w oddychaniu. Mogą wystąpić zawroty głowy, mroczki przed oczami, duszności i przyspieszona czynność serca.

Co robić?

1. Postawa ciałaTrywialna

rada, ale tak - dobra

postawa

ciała może poprawić funkcjonowanie płuc. Wystarczy, że się wyprostujesz, a poczujesz, że lepiej oddychasz. Naprawdę czuje się lepiej. Postaraj się, aby plecy były zawsze proste, a klatka piersiowa lekko wysunięta do przodu podczas wdechu.

Ponadto, dobra postawa jest korzystna dla ogólnego samopoczucia i może pomóc w innych częściach ciała, takich jak bóle pleców lub trawienie. Tak więc proste plecy powinny stać się nawykiem, nie tylko na czas kwarantanny, ale na cały czas!

2. Picie

dużej ilości płynów jest tak samo banalne jak poprzednie rady, ale nie bez powodu wszystkie zasady zdrowego życia powtarzają o korzyściach zdrowotnych płynących z picia wody. Poza wszystkimi innymi korzyściami płynącymi z nawadniania organizmu, picie wystarczającej ilości wody utrzymuje płuca nawodnione, co pomaga im lepiej funkcjonować.

Dlatego oprócz kluczy, maseczki, torebki i środka antyseptycznego, zabierz z domu butelkę wody. Mniej plastiku, więcej użytkowania.


3. OddychanieWyróżniamy

dwa rodzaje oddychania - przeponowe i piersiowe. Większość ludzi stosuje drugi rodzaj oddychania, ale jak na ironię, to właśnie pierwszy rodzaj jest bardziej korzystny dla organizmu i pomoże Ci łatwiej oddychać w masce.

Bez wchodzenia w szczegóły anatomiczne, oddychanie przeponowe to oddychanie brzuchem. W tym oddychaniu klatka piersiowa nie porusza się zbytnio, a do wdechu i wydechu używany jest mięsień przepony.
To wraca do punktu pierwszego: kiedy masz prawidłową postawę, oddychasz przez przeponę, a nie przez klatkę piersiową. Wszystko w naszym ciele jest połączone.

Tak więc oddychanie przeponowe jest wtedy, gdy płuca wypełniają się w pełni i nie czujesz, że musisz wdychać powietrze, jak to robisz normalnie. Wdech i wydech staje się wolniejszy, ale nie powoduje to dyskomfortu. Jeśli więc musisz nosić maskę lub respirator przez dłuższy czas, wypróbuj ten rodzaj oddychania.

4. Tolerancja CO2Jak

wspomniałem powyżej, maska nie tylko wolniej wpuszcza powietrze podczas wdechu, ale również zatrzymuje dwutlenek węgla podczas wydechu. Ma to na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się naszych własnych bakterii wszędzie. Wciąż wydychamy resztki CO2, co utrudnia oddychanie i dotlenia organizm. Można jednak rozwinąć tolerancję na CO2

  • w


następujący sposób:

  • 1 Policz, ile sekund poświęcasz na wdech i wydech;
  • 2 Dodaj jedną sekundę na wdech i jedną na wydech (jeśli zajmuje ci to 4 sekundy, spróbuj zwiększyć
  • ten
  • czas
  • do 5 sekund, również na wydech);
  • 3 Ćwicz to ćwiczenie, dopóki nie poczujesz się komfortowo oddychając przy tej


liczbie oddechów;

  • 4 Możesz kontynuować zwiększanie czasu, dopóki


nie przestaniesz odczuwać dyskomfortu.

Oprócz zwiększenia tolerancji na CO2, powolne, spokojne oddychanie ma pozytywny wpływ na ogólne samopoczucie. Stajesz się mniej drażliwy i bardziej zrelaksowany, ponieważ na poziomie fizjologicznym twoje ciało nie jest zestresowane.

Stąd zasada: "W każdej stresującej sytuacji rób powolne wdechy i wydechy. To ćwiczenie obniża ciśnienie krwi i uspokaja.

5. ĆwiczeniaOch

, tak, nie można się obejść bez sportu. Twój ogólny trening sportowy i styl życia ma duży wpływ na oddychanie i krążenie. Jeśli po wejściu po schodach na piętro brakuje Ci tchu - cóż, czas na ćwiczenia. Podczas ćwiczeń mięśnie uwalniają dwutlenek węgla, dlatego też podczas ćwiczeń oddychamy więcej. Ale jeśli ćwiczysz regularnie, twoje mięśnie potrzebują coraz mniej tlenu, więc produkują mniej CO2. A to prowadzi do zmniejszenia duszności podczas normalnego chodzenia w maskach, a w zasadzie podczas chodzenia.

Warto więc włączyć do reżimu kwarantanny minimalne ćwiczenia, bo my już zaczęliśmy poruszać się tylko po obwodzie mieszkania i co najwyżej do kosza na podwórku.

Oczywiście, palenie ma również negatywny wpływ na funkcjonowanie płuc. Lepiej jest całkowicie rzucić nałóg, ale jeśli nie jesteś na to przygotowany, przynajmniej nie pal przed założeniem maski lub respiratora. Wdychanie papierosów nie jest zbyt przyjemne.



Wszystkie rady sprowadzają się do jednego, dość oczywistego wniosku: kluczem do komfortu i dobrego samopoczucia jest regularne ćwiczenie i monitorowanie swojego ogólnego stanu zdrowia. Przecież jeśli ktoś ma słaby układ odpornościowy i nie dba o swoje zdrowie, to w rzeczywistości jest już bardziej zagrożony niż ktoś, kto dba o siebie.
Twoje ciało jest twoją świątynią i czasami możesz pomodlić się do boga fast foodów i zjeść swoje ulubione śmieciowe jedzenie. Ale nie przesadzaj.

Oddychaj głęboko, pewnie i pamiętaj, że trudno jest oddychać bez maski - trudno jest oddychać pod respiratorem.
Omów artykuł Powiedz
  • o tym
znajomym: Subskrybuj magazyn:
  • Przeczytaj także
  • komentarze