Najnowsze artykuły

Z czym nosić tkane sandały: pomysły na...

Z czym modnie nosić plecione sandały: pomysły na zdjęcia Pom ysły na urodę /. Nadszedł czas upałów, więc warto zaopatrzyć się w...

Czytaj Więcej

Post interwałowy

Interwałowy post

Pomysły na urodę /. Diety i odżywianie

A gdybym Ci powiedział, że śniadanie nie jest najważniejszym posiłkiem? A gdybym Ci powiedziała, że nie liczy się to, co jesz, ale to, kiedy to jesz? Prawdopodobnie pomyślałabyś, że jestem albo szalona, albo próbuję sprzedać Ci nową "dietę cud", która wcale nie jest nowa i wcale nie jest "cudowna".

Ale co jeśli powiem Ci, że jesz o 50% więcej niż potrzebujesz? A co jeśli, mam sposób, aby pomóc Ci jeść mniej bez diety niekwaszonej kaszy gryczanej i piersi z kurczaka?

Dogmaty są przestarzałe.


Popkultura, marketing i przemysł spożywczy zindoktrynowały ludzkość, że głód jest złem. Jest jednak różnica między głodem a chęcią pochrupania: "Nie bądź głodny, zjedz przekąskę" lub "śniadanie to główny posiłek dnia". W krajach postsowieckich panuje straszna kultura konsumpcji: trzy posiłki dziennie + podwieczorek + drugi obiad. Człowiek budzi się i od razu napełnia żołądek, a przed snem na pewno coś pochłonie.

Stary/nowy sposób odżywiania się


Intermittent eating, intermittent fasting, post, intermittent detox - wszystkie te słowa odnoszą się do tego samego. Jest to rodzaj diety, w której nie ogranicza się diety, ale ilość czasu, w którym spożywane są posiłki. Post interwałowy, który w ostatnich latach znalazł się na celowniku wszystkich zachodnich mediów, jest bardzo starą praktyką. Post jest praktykowany w historii Indii od kilku tysięcy lat. Dopiero teraz, wraz z popularyzacją jogi i medytacji, dotarła ona do świata zachodniego.


O co chodzi?


W przerywanym poście chodzi o to, żeby ograniczyć posiłki. Najprościej rzecz ujmując, to prawie to samo, co "nie jeść po szóstej". Istnieją dwa główne obszary postu:

Post w ciągu 24 godzin. Dzielisz swój dzień na dwa okna czasowe. W jednym okienku możesz zjeść wszystko, na co masz ochotę. W drugim oknie nie można jeść nic poza wodą, herbatą bez cukru i kawą bez mleka. Okna czasowe mogą być dowolne - 14, 168, 18, itd. Pierwsza liczba to przedział czasowy, w którym musisz powstrzymać się od jedzenia, a druga to czas, kiedy możesz jeść. Najczęściej stosowaną metodą jest 168. Możesz dostosować swój plan żywieniowy do swojego reżimu. Możesz zjeść śniadanie o 8, a następnie obiad o 16. Możesz zjeść śniadanie o 11, a obiad o 19.

Najważniejsze w okresie głodówki jest to, aby nie ulec pokusie wypicia jogurtu czy zjedzenia chleba, ponieważ podczas głodówki rozpoczyna się proces autofagii, ale o tym nieco później.

Drugi rodzaj to 5. Przez 2 dni w tygodniu musisz jeść w granicach 500 kalorii, a przez pozostałe 5 dni jesz dokładnie tyle kalorii, ile wydajesz. Po pewnym czasie pojawia się deficyt kaloryczny i tkanka tłuszczowa zaczyna się rozpadać bez szkody dla tkanki mięśniowej.

"Głód jest zły. Pusty żołądek jest dobry."

Kultura konsumpcji osiągnęła nowy poziom, a człowiek ma teraz pod dostatkiem żywności. Jest to sprzeczne z prawami ewolucji, według których musieliśmy zdobywać pożywienie przez całe nasze istnienie. Kiedy ludzki żołądek jest pusty, mniej energii pochłania trawienie pokarmu. Mózg wyzwala aktywność mózgu na nowy poziom, ponieważ nie jest to korzystne dla ciała, aby stać się bezwładne i pasywne, gdy osoba czuje się głodny.To jest, jak nasz gatunek zakończyłby z powrotem w epoce kamiennej.



Ketony i autofagia. Jak działa post?

Cofnijmy się trochę dalej. Organizm wytwarza swoją główną energię z glukozy, którą otrzymujemy z węglowodanów. Glukoza jest szybko przetwarzana, wydajna, ale niezbyt użyteczna. Osoby uzależnione od glukozy stają się drażliwe przy najmniejszym uczuciu głodu, szybko tracą energię i są mało aktywne w życiu codziennym.

Jest jeszcze jedno źródło pożywienia dla organizmu - ketony. Ketony są cząsteczkami, które wątroba wytwarza z tłuszczu. To znaczy, że są one produkowane w procesie spalania komórek tłuszczowych. Komórki tłuszczowe zaczynają być wykorzystywane jako źródło pożywienia dopiero wtedy, gdy w wątrobie zabraknie glukozy. Następuje to 11-12 godzin po posiłku.

Nie jest konieczne robienie 11-12 godzin przerwy między każdym posiłkiem, wystarczy zostawić jedno takie "okienko", aby organizm zaczął produkować energię z ketonów. Ketony zwiększają aktywność mózgu, obniżają poziom insuliny i zmniejszają uzależnienie od węglowodanów, ponieważ organizm rozumie, że energię można czerpać nie tylko z szybkich (niezdrowych) węglowodanów.

Innym procesem, który jest uruchamiany w oknie postu jest autofagia. W 2016 roku japoński naukowiec Yoshinori Osumi otrzymał Nagrodę Nobla za badania nad mechanizmami autofagii i za odkrycie, że proces ten chroni przed chorobą Parkinsona, Alzheimera, demencją i innymi chorobami występującymi w starszym wieku.

Zasadniczo autofagia jest sabatem dla organizmu. Podczas tego procesu organizm oczyszcza się - usuwając uszkodzone białka, toksyny i niepożądane elementy, które zapychają ciało. Następuje proces regeneracji, który przyczynia się do przedłużenia życia.


Jeść mniej = żyć dłużejBadania

pokazują, że średnio jemy o 50% więcej niż potrzebujemy. A większość posiłków spożywana jest nieświadomie. Reklama, pseudo-zdrowa żywność i kultura konsumpcyjna zmuszają ludzkość do wiecznego obżerania się hamburgerami, kefirem i batonikami.

Myślisz: "Och, kawa i przekąska to nawet nie posiłek", "Jogurt jest zdrowy". Wypiję litr przed snem, to nic nie będzie". Będzie. Ponieważ żołądek nie ma czasu na przetworzenie pokarmu i odpoczynek od niego, gromadzi się tkanka tłuszczowa, a nawyk ciągłego żucia zostaje zaszczepiony. Nawet jeśli jesz mało, ale często, nie jest to dobre dla Twojego organizmu.

"Nie jesteś głodny. Chcesz tylko jeść "

Odkryliśmy
już, że przeciętny człowiek je o wiele więcej, niż potrzebuje do normalnego życia
.
A z powodu nawyku żucia czegoś, ludzie spożywają wiele pokarmów nieświadomie.

Badania pokazują również, że ludzie, którzy jedzą o 20-30% mniej niż inni, żyją o 30-40% dłużej. Czy to nie jest wystarczająca motywacja?


Co więc można jeść?

W zasadzie można jeść wszystko. A "jeść wszystko" to nie to samo, co "jeść tylko makdak, pizzę i frytki". To nie działa w ten sposób. Nie w żadnym wypadku. Ogromnym plusem jest to, że Twoja dieta nie jest ograniczona do skromnego zestawu pokarmów, które możesz jeść. Co oznacza, że nie będziesz się załamywać, ponieważ po południu zjesz rogalika lub ciastko, których nie zjadłabyś będąc na diecie. I zjedz to pod osłoną nocy. Możesz robić makarony, gulasze, zupy, zapiekanki - co tylko wymyśli Twój mózg. Tak długo, jak trzymasz się limitu czasowego i jesz świadomie.

Czy ten rodzaj posiłku jest dobry dla każdego?

Nie, zdecydowanie nie. Żywienie interwałowe nie powinno być stosowane przez:
- diabetyków;
-

kobiety w ciąży i karmiące;

-


osoby z zaburzeniami układu pokarmowego;


-



osoby z niskim ciśnieniem krwi



.





Jeżeli zamierzasz zacząć praktykować sztywny system postu - 20 lub 23 - najlepiej skonsultuj się z lekarzem, ponieważ tak długie odstępy czasu mogą być szkodliwe dla zdrowia. Praktyki masowe takie jak 14 czy 168 są całkiem bezpieczne, jeśli ogólne wskaźniki zdrowia są w porządku. Najważniejsze jest, żeby uważnie obserwować odczucia w ciele - kiedy tylko poczujesz silny dyskomfort, natychmiast przerwij post.

Nie należy jednak mylić zwykłego odstawienia cukru z utratą przytomności lub ciemnieniem oczu. Pierwszy z nich można łatwo przeżyć i nie jest on aż tak niebezpieczny dla zdrowia, a raczej - bardzo przydatny.



A gdybym Ci powiedział, że śniadanie nie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia? A gdybym Ci powiedziała, że nie liczy się to, co jesz, ale to, kiedy to jesz?

Prawdopodobnie już czujesz te stwierdzenia z nutą wątpliwości, ponieważ wiele się nauczyłeś i jestem pewien, że może to doprowadzić do dużej zmiany w twoim życiu.



Idź za tym i ciesz się swoim apetytem!
Omów artykuł
  • Utrata wagi
Powiedz znajomym: Subskrybuj magazyn:
  • Przeczytaj także
  • komentarze